Ramón Masats
Visit Spain
Sala l’Estrella
Entre 1955 i 1965 Ramón Masats recorre la geografia d’Espanya amb la seva cambra i una obsessió al seu cap: retratar els tòpics amb els quals la cultura oficial, beneïa els valors patris. Iniciava llavors la seva carrera com a col·laborador de diverses publicacions, i aquest viatge li va permetre el desenvolupament d’un treball innovador que va revolucionar el trist panorama de la fotografia oficial, encara embullada en la seva dependència dels cànons estètics que l’ordre clàssic imposava a la nova disciplina.
En el temps, el treball de Masats coincideix amb la finalitat de l’autarquia del Règim de Franco i amb l’obertura dissenyada pel govern amb la creació del Ministeri d’Informació i Turisme (1951), i el Pla Nacional de Turisme (1953). Visit Spain va ser aquest primer missatge que va utilitzar la propaganda oficial.
En aquell temps, fins i tot per desenvolupar la televisió, la fotografia era el vehicle idoni per a reconèixer i reconèixer-nos, el reportatge fotogràfic interessava a tots. Els millors fotògrafs eren contractats per a descobrir-nos el món sota la seva mirada, el reportatge es va afermar com a format i la fotografia va aconseguir la seva definitiva exaltació en la celebrada exposició “La família de l’home,” que el Museu d’Art Modern de Nova York, sota la direcció d’Edward Steichen, va celebrar en gran en 1955.
Aquest mateix any, Espanya va ser admesa en l’ONU, i amb això aconseguia la primera escletxa de presència internacional. La imperiosa necessitat de sortir de l’aïllament autàrquic i de resoldre els greus problemes de desenvolupament, van convertir al turisme en la indústria posibilitadora de tot somni de progrés.
El govern va desenvolupar estructures que van facilitar l’arribada de visitants i va traçar plans turístics que van possibilitar el boom de la dècada següent. Es van obrir les fronteres, es va impulsar el transport i es van crear eslògans turístics que definien a aquest país com a insòlit o diferent, una diferència centrada en els tòpics de sol, toros, ball i gastronomia a preus sense competència.
En aquest escenari, Masats va emprendre el seu particular recorregut centrat en els ritus castissos i folklòrics que descriu com a tòpics. El seu relat dibuixa una imatge de país atrapat en la pobresa material, laminat en el social i acèrrim en el seu lligam espiritual. El poderós grafisme de les seves fotografies i la particular ironia de la seva mirada van significar la nova empremta de la fotografia documental, en la qual la personalitat del fotògraf construeix un suggeriment més enllà de la mera realitat òptica de la imatge fotogràfica, i la seva interpretació final queda en mans sol de l’espectador. Suggeriments fotogràfics que han colonitzat la nostra memòria.
Text de Chema Conesa
Ramón Masats (1931, Caldes de Montbui, Barcelona). Descobreix la fotografia durant el servei miliar a través de revistes com a Art Fotogràfic. Decideix inscriure’s en el Cercle Fotogràfic del Casino de Terrassa i en la Societat Fotogràfica de Catalunya com un aficionat més. Coneix a fotògrafs de la talla de Miserachs, Maspons i Terré, amb els quals va exposar les seves primeres fotografies en 1957. Aquest mateix any es trasllada a Madrid i exposa allí, a Barcelona i Almeria. És l’any de la seva explosió professional i el seu treball sobre els sanfermines comença a donar fruit. La seva pertinença al grup AFAL liderat per Pérez Siquier li obre camins de reconeixement a Europa.
Ingressa en la Reial Societat Fotogràfica de Madrid i recorre Espanya amb encàrrecs per a publicacions. Crea al costat de Ontañón, Cualladó, Paco Gómez, Leonardo Cantero i Rubio Camín el grup El Rentamans, una espècie de sucursal castissa i contestatària de la fotografia oficial, tal vegada el ressò madrileny de l’operant grup AFAL.
En 1962 publica el llibre Neutral Corner (Lumen) amb textos d’Ignacio Aldecoa que va suposar una fita editorial per la seva excel·lent conjunció de literatura i llenguatge fotogràfic.
L’any següent publica un compendi del seu treball sobre els sanfermines. Amb ell rep el premi Ibarra al llibre millor editat.
En 1964 publica Velles Històries de Castella la Vella, amb textos de Miguel Delibes. Aquests tres llibres constitueixen el màxim llegat d’aquesta primera etapa de Ramón Masats com a renovador del llenguatge fotogràfic del reportatge.
Des de 1965 fins a 1981 es va dedicar a la realització de cinema i televisió. Per al cinema realitzant el llargmetratge “Topical Spanish”.
Torna de nou al món de la fotografia per a realitzar amb l’editorial Lunwerg una col·lecció de llibres, triant el color com a suport. Les seves fotos responen ara al nou registre que imposa el cromatisme. La força narrativa de la seva etapa anterior en blanc i negre es transforma en sincreciones de color i forma.
En 1999, li dediquen la seva primera exposició retrospectiva en el Cercle de Belles arts de Madrid. En el 2001 li atorguen el premi de fotografia de la Comunitat de Madrid i en 2004 el Premi Nacional de Fotografia.
Exposició produïda per la Subdirección General de Museos Estatales del Ministerio de Cultura y Deporte
I amb la col·laboració d’Arterri