Dimecres i dijous 23 i 24 de maig

Impartit per: Luther Gerlach

Des del nostre primer taller amb Quinn Jacobson al 2013 hem intentat cada any poder oferir un taller amb algú dels grans mestres en aquesta incomparable tècnica.

Aquesta es una nova oportunitat d’aprendre de la ma d’un dels grans, Luther Gerlach, qui ha estat treballant en processos i tecnologies fotogràfiques històriques durant els últims 30 anys i ha donat més de 200 conferencies i demostracions al J Paul Getty Center.

 

Col·lodió humit

Es tracta d’una tècnica del segle XIX inventada casi simultàniament al 1850 per Frederick Scott Archer i Gustave Le Gray que avui en dia gaudeix d’un notable ressorgiment degut a les seves particularitats.

Amb més de 150 anys d’història, es considerat un dels processos visualment més atractiu de la història fotogràfica. La sensibilitat es molt baixa i limitada a la llum ultraviolada. Tot el procès s’ha de fer en humit i en pocs minuts abans que el col·lodió es sequi, perquè la emulsió deixaria de ser sensible.

La tècnica del col·lodió humit consisteix en abocar el col·lodió sobre una placa de metall o de vidre. A continuació, la placa es submergeix en una solució de nitrat de plata, amb això es converteixen les sals en halògens sensibles a la llum. Un cop sensibilitzada la placa, es col·loca a la càmera i s’exposa. Finalment, es realitza el velat i i fixament.

Aquest procès obliga a pausar i a valorar encara més l’elaboració de cada imatge. Malgrat de la seva aparatositat, el col·lodió produeix obres úniques i sensacions irrepetibles.

Sobre el taller

Aquest és un taller de dos dies sobre el procés de col·lodió humit en el que els alumnes realitzaran imatges úniques sobre vidre, les que comunament es coneixen com ambrotips.

Luther Gerlach proporcionarà atenció individualitzada a cada un dels assistents mentre aquests facin les seves tomes i processen les imatges. No es requereix un ampli coneixement dels equips i la pràctica afavorirà el desenvolupament del taller. També es farà èmfasis en la resolució dels problemes diaris que passen amb aquest procés.

El primer dia es farà una demostració del flux de treball de Gerlach utilitzant la seva càmera de 12×20”.

S’anima als estudiants a portar una selecció del seu propi treball per compartir-lo en el taller, així com informar a l’instructor sobre els seus objectius individuals. Gerlach guiarà als estudiants endinsant-los dins de la fabricació dels químics, neteja del vidre i processament d’imatges.

El segon dia comença amb l’avaluació de les imatges fetes el dia anterior, refinant i corregint problemes que es detecten.

El taller acaba amb l’envernissat de les plaques i un breu col·loqui amb preguntes i respostes quan els alumnes comparteixin el seu treball amb la resta.

Luther Gerlach

Luther Gerlach (Minnesota, 1960) va ser aprenent amb Brett Weston en Carmel i Hawaii en els 80, abans d’aprendre el procés de la placa humida en el que encara treballa avui. Gerlach és artista i un dels grans mestres dels processos fotogràfiques històrics. Ha donat conferències i realitzant demostracions en el Museu J. Paul Getty en Los Ángeles des de 2001. Ha exposat en molts museus dels Estats Units i la seva obra pertany a col·leccions permanents importants. Gerlach viu i treballa en Ventura, California.

També podrem ver una exposició en aquesta edició del festival amb el treball produït durant els dies previstos al seu taller.

http://www.luthergerlach.net

 

Duració: de 10 a 14h i de 16 a 20h
Data: Dimecres i dijous 23 i 24 de maig del 2018
Lloc: Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya
Escola Industrial, Carrer Comte d’Urgell, 187, 08036 Barcelona
934 94 11 27

Preu: Preu reduït fins a l’1 de maig 390€. Preu normal 435€, material inclòs


Taller de Colodión Húmedo