4"x 5"

La passió per el blanc i negre em va portar a conèixer l'obre del gran fotògraf nord-americà Ansel Adams , i amb ell, la seva gran aportació a la fotografia: el Sistema de zones.

Vaig llegir als seus  llibres El negatiu i La copia. Em vaig comprar una càmera de plaques; una Zona VI fabricada als Estats Units, càmera de fusta de las anomenades de muntanya, plegada ocupa poc espai i es relativament lleugera. I vaig posar en pràctica el Sistema de zones.

El resultat va ser, a mes de un gran augment de la qualitat en las meves obres, una manera diferent de veure la fotografia. La fotografia, amb una càmera de plaques a las mans, s'ha de veure de una manera mes meditada, mes estudiada i sobre tot molt mes tranquil·la.

A l'hora de prendre una imatge, s'ha de estudiar molt l'escena, la composició, l'enquadrament, les llums i, sobre tot, la visualització  del que serà l'obra en blanc i negre.

En el laboratori, cada negatiu es revelat individualment, segons les anotacions recollides a l'hora de la presa de la imatge i segons els paràmetres de les proves que es fan per cada tipus de pel·lícula.

El resultat es la obtenció de un negatiu  equilibrat i de una gran gama tonal. Mitjançant aquest negatiu es pot obtenir , mitjançant  el positivat( cremats, tapats, etc ) la copia expressiva. Copia que permet expressar la creativitat d'autor i que plasma en el paper  la visualització de la imatge escollida primerament. 

Joan Buch

Joan Buch, dels fogons a la foscor del laboratori.

No hi ha res més relaxant per ajudar a combatre l'estres de la cuina, que el fet d'aprofitar les estones de llibertat per sortir a donar un tomb acompanyat de la seva inseparable càmera de 4" x 5"; amb un sol objectiu, el de fer la foto.

Gaudeix de la tranquil·litat que ofereix la soledat del bosc,  envoltat amb les boires i la rosada de bon matí o al costat de les onades d'una platja deserta, on poder plantar el tres peus, o cerca aquells racons arquitectònics que veu a través del vidre esmerilat de la càmera, fen-lo sentir formar part de les formes, la llum i les ombres d'aquest paisatge urbà que està a punt d'enregistrar, o gaudeix de la solitud del seu petit i improvisat estudi on organitza aquell bodegó que ha estat treballat a la ment i que l'acaba composant amb el seu estil tan personal.

Bé, aquest és en Joan Buch, tot ell serenor, per tal de crear aquella imatge que esdevindrà única.

Tota aquesta tasca no la donarà per assolida fins a passar per la foscor del laboratori, on crearà les imatges amb el seu peculiar estil, amb companyia de la seva també inseparable "Beseler" i les cubetes replenes dels químics que faran sorprenent la còpia final.

Tot aquest procés ens portà a poder gaudir d'imatges molt acurades en l'enquadrament, una exquisida qualitat i com no, una atracció visual que esdevé un plaer per als nostres ulls.

                                                                                                    Jaume Estapé i Aliaga. President de Foto-Cine Mataró de UEC

Lloc: El Casal. Francesc i Benet Artigas. Vilassar de Dalt