Exposició Daniel Samanns

Detalls

  • Dates: divendres, 30 de maig • dissabte, 31 de maig • diumenge, 1 de juny
  • Localitzacions: Biblioteca Can Manyer

Daniel Samanns

Al mirar els ambrotips de col·lodió humit de Daniel Samanns ens quedem fascinats per la seva expressió. L’esència de la persona retratada és visualitzada amb èxit per l’artista, i ens dona una visió interna de l’aura del “assegut”.

Damiel Samanns reviu aquest interessant procés fotogràfic històric, el procés de col·lodió humit, que va ser inventat per Sir Frederic Scott Archer al 1851 y que va reemplaçar el primer procés fotogràfic pràctic, el daguerrotip.

En aquell moment el procés del col·lodió va ser una innovació inavaluable.

El procés del col·lodió (en contraposició amb el daguerrotip) deuria semblar com un sistema de polaroid directe prehistòric, pels seus temps de procés molt més curts.

El que era un procés molt ràpid a mitjans del segle XIX, és avui dia en l’era digital, un descens en la velocitat.

L’artista usa aquest complex procés històric amb temps d’exposició de fins a 30 segons per a aconseguir una estructura de temps i espai com de “una habitació intocable” en una presència absoluta del “assegut”.
Després del processat en la cambra fosca, es fixa amb la llum del sol i porta el que Daniel anomena el “moment màgic”, mentre la fotografia positiva va apareixent com una impressió inoblidable davant els ulls.
Aquestes marques del procés venen raonades per “errors” físics, químics i tècnics durant el procés.

Quan Daniel Samanns va descobrir com eliminar aquests “errors” els va graduar fins al punt en que un ambrotip (un positiu de col·lodió sobre vidre) sembla com una fotografia dels anys 70. Però ell no volia això.
Per tant va decidir tornar a les arrels i crear una claretat de fons en combinació amb operacions tècniques intuïtives fetes per ell mateix, i deixant que els líquids i les emulsions flueixin durant el procés com volen mentre observa i procedeix i observa la tècnica com es desenvolupa per l’intuició de cada moment particular.
Des de 2011 Daniel Samanns ha produït un nombre remarcable de retrats (ambrotips) amb el procés del col·lodió humit. Juntament amb la guanyadora d’un premi Oscar, Caroline Link i Alexandre Espigares, també els directors alemanys com Dominik Graf, Anno Saul, Katja von Garnier, així com actors europeus com Maria Dragus, Mateusz Kosciukiewicz i Marwan Kenzari van ser “asseguts” davant les càmeres de fusta de gran format de l’artista.
Una àmplia gama de la seva obra s’exhibeix actualment a la molt respectada Kommunale Galerie Berlin i el Daniel està molt emocionat en formar part del festival Revela-T 2014 on podreu veure algunes de les seves obres com impressions de 30×40.